Als je buiten de reguliere openingstijden of acuut gezondheidshulp nodig hebt, kun je in Nederland vaak direct terecht. Zo heb je in het ziekenhuis natuurlijk de eerste en spoedeisende hulp. Daarnaast zijn in de meeste regio’s ook een huisartsenpost op korte afstand beschikbaar. Maar ook voor tandartsen is er een dienst voor spoedgevallen. Veel tandartspraktijken hebben een zogenoemde spoedtandarts in huis, waar je terecht kunt voor problemen aan het gebit die directe hulp vereisen. Hoe werkt dit en wat valt dan precies onder een spoedgeval?  Je leest het in deze blog.

Wat is het voordeel van een spoedtandarts?

Het belangrijkste voordeel van een spoedtandarts is uiteraard dat je vaak direct terecht kan met je problemen, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Het tweede voordeel is dat deze diensten vaak ook gelden voor mensen die eigenlijk niet als patiënt staan ingeschreven bij die tandarts. Dus als je bijvoorbeeld een spoedtandarts in Amsterdam nodig hebt terwijl je normaal gesproken in Maastricht woont, is dat geen probleem. Het is wel van belang dat je een goede reden hebt om naar de tandarts te gaan en dat je altijd je zorgpas en identiteitsbewijs meeneemt.

Wat valt er onder een spoedgeval volgens de tandarts?

Zoals de naam al doet vermoeden is een spoedtandarts specifiek voor problemen die direct de aandacht vereisen.  Veel mensen weten echter niet zo goed wat er nu precies onder een spoedgeval verstaan wordt en het is in de ogen van velen een manier om tóch sneller geholpen te worden. Daarom hebben de meeste tandartsen een lijst opgesteld van problemen die wel voldoen aan de term ‘tandheelkundig spoedgeval’. Deze problemen zijn als volgt:

  • Kiespijn gepaard met een opgezette wang
  • Bloedingen die ontstaan zijn na een eerdere ingreep
  • Duidelijke, acute ontsteking gepaard met koorts
  • Afgebroken of uitgeslagen tanden en/of kiezen na een ongeval

Dat betekent dus dat kiespijn door een gaatje, ontstoken tandvlees en overige pijn (bijvoorbeeld na een behandeling) niet gekwalificeerd worden als een spoedgeval. Het is echter bijzonder verstandig om te bellen naar de spoedtandarts, als u denkt een spoedgeval te hebben. Zo kunnen de tandartsen wellicht telefonisch bepalen of het echt een spoedgeval is en zo voorkomt u een lange wachtrij bij binnenkomst in een praktijk. Bij sommige praktijken is bellen zelfs verplicht, bijvoorbeeld na een bepaald tijdstip.

Hoe werkt het met de kosten en vergoeding?

Er wordt m.b.t. tot de kosten en vergoeding geen onderscheid gemaakt tussen normale en spoedbehandelingen. Dit komt doordat de tarieven landelijk zijn vastgesteld per behandeling. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken! Het is wel mogelijk dat de tandartsen de kosten direct in rekening brengen, in plaats van eerst indienen bij de zorgverzekering.