Er zijn in verschillende ziekenhuizen in Nederland en in het buitenland vaak verhalen naar buiten gekomen waar men doorgaans bijzonder erg van schrikt. Het betreft nieuws aangaande medische fouten, slordigheden, problemen met toezicht en andere zaken. In deze blog zetten we uiteen welke zaken het ziekenhuis bij jou in de buurt mee rekening heeft te houden. Hopelijk concludeer je na het lezen van deze blog, dat er een hele hoop kleine hoekjes zijn waarin een ongelukje zich kan bevinden.

Slechte hygiëne

Men ziet in het ziekenhuis doctoren en verpleegsters voortdurend hun handen wassen. Dat is maar goed ook! De handen zijn een van de plekken op het lichaam waar zich de meeste bacteriën zich bevinden. Helaas zijn er andere plekken waar zich ook veel bacteriën kunnen verzamelen waar de standaarden misschien net iets minder hoog liggen. In sommige ziekenhuizen worden de ziekenhuiskamers met een Franse slag schoongemaakt en wie weet hoe het zit met de voedselveiligheid in de diverse horecagelegenheden?

Menselijk handelen

In elk vakgebied en bij elke handeling waarbij mensen zijn betrokken, bestaat er de kans op fouten door het menselijk handelen. Niet iedereen is te allen tijde even alert. Men kent natuurlijk de verhalen waarbij er een medisch instrument in een opengesneden patiënt verdwijnt en men hier pas na de operatie weer achter komt. Dit is niet omdat de mensen in de operatiekamer incompetent zijn of onvoorzichtig. Het heeft er (deels) mee te maken met dat sommige operaties voor het medisch personeel routine worden en wanneer iets routine wordt, let men minder goed op.

Onbekende gevolgen

De medische wetenschap is een prachtig voorbeeld van hoe men door middel van onderzoeken, dubbel blinde experimenten en controle-experimenten in staat is om een enorme hoeveelheid kennis te vergaren die gebruikt kan worden om mens en samenleving te kunnen verbeteren. Desalniettemin geldt er wel een onzekerheidsfactor. We weten veel, maar niet alles! Onvoorziene gevolgen kunnen voorkomen wanneer er meerdere variabelen betrokken zijn. Elk lichaam is anders en hoeft dus niet op dezelfde manier te reageren op een combinatie van medicijnen en behandelingen.